Vanilla Sugar Cookies

Inlägget publicerats: 2011-10-18 @ 12:59:56

Vanilla Sugar Cookies        (Ca 60 st små kakor, eller 30 st stora)

 

1,5 dl socker

1,6 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

½ tsk vaniljarom (frivilligt)

2 st ägg

Ca 7,5 dl mjöl (siktad, Här kanske det räcker med 7 dl, känn dig fram!)

200 g rumsvarmt smör

1 krm salt

 

  1. Blanda ihop socker, florsocker och vaniljsockret. Tillsätt äggen och blanda ihop med en elvisp (eller en hushållsmaskin om du har det). Tillsätt vaniljaromen.
  2. Tillsätt smöret i kuber och mjölet, lite i taget tills du har en fast deg. Här får man känna sig fram med mjölet, kanske behöver du lite mer mjöl eller eventuellt lite mindre än 7,5 dl.
  3. Arbeta ihop degen på en riktig mjölad bänk/bakbord tills den är hanterbar och fast. Dela in degen i 4 bitar, platta till varje del och lägg in i kylen väl omplastade.
  4. Efter ett par timmar (när degen stelnat och blivit kall) kan du ta fram varje degklump och med hjälp av diverse formar (jag använder pepparkaksformar) trycka ut dina sugarcookies! Tjockleken ska vara ½-1 cm på kakan, men detta är en smaksak. Grädda i mitten i ugnen på 180 grader, i cirka 15 min, men även detta får man hålla koll på. Mina blev gyllenbruna redan vid 11 min.
  5. Degen är lättare att jobba med kall, tag därför bara fram EN degbit i taget. Skulle degen blir för varm att jobba med, stoppa in den i kylen och börja på en ny degbit!
  6. När kakan har kallnat, spritsa med kristyr/glasyr i önskat mönster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0