Samhällets kvinnosyn

Inlägget publicerats: 2011-10-21 @ 11:42:18
En av mina favoritbloggar är Beyond Sizes, på grund av hennes tankar, på grund av hennes inre drivkraft och mycket på grund av hennes mode. Varenda gång hon lägger upp en bild på sig själv strålar alltid bilden och hennes inre glöd lyser igenom. Hon är en oerhört vacker kvinna med stil och klass.

Enligt samhällsnormen är hon dock inte värdig att synas, hon är inte värdig att ta plats och hon får gärna inte vara nöjd med sig själv, eftersom hon är onyttig.


Detta tankesätt är något som präglar vårat samhälle idag, vart man än vänder sig. Kanske folk tycker att vi kvinnor har fått en större ställning än vad vi tidigare haft, vilket vi faktiskt har fått, men om man tittar på vilken bild kvinnan har i dagens media blir jag arg. Jag blir så FRUKTANSVÄRT arg så jag går i taket. Hur länge ska vuxna människor tycka att det är okej att använda den kvinnliga kroppen till lockelse och hur länge ska vi kvinnor gå med på att ha den stämpeln i samhället? Att inte fler reagerar gör mig chockad. Hur ofta är en man halvnaken, liggandes på en soffa, på en reklampelar för att han ska sälja en parfym? Inte så ofta.


Tyvärr har jag märkt mer nyligen att allt fler män också används i reklamer. Halvnakna män med muskler som ser ditklistrade och stereotypen lyser igenom. Om vi vore flera som sa nej till allt detta kanske resten av världen skulle vakna och inse vad vi gör mot oss själv, och vad vi accepterar?


Det roliga i allt detta är att så fort jag nämner dessa åsikter så är oftast den första reaktionen från män "Vadå har du PMS eller?". Nej, jag har inte alltid PMS, jag söker bara samma respekt och värde på mitt intellekt och jag KRÄVER att få detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0