Chocolate Cake with Chocolate buttercream Icing!

Inlägget publicerats: 2011-11-01 @ 21:50:16
Denna tårta har jag inte kommit på själv, så fort jag hittar personen som har gjort recepten så lovar jag att länka! Tills dess är detta min version:

Chokladtårta

 

Botten:

 

Del 1

2 dl mjölk

1 dl kako

1 ld socker

1 krm salt

 

Del 2

150g rumsvarmt smör (äkta smör är bäst)

1 ld socker

2 ägg

1 msk vaniljsocker

1 ½ tsk bakpulver

4 dl mjölk

 

  1. Del 1: Häll ihop ingredienserna från Del 1 i en kastrull. Låt koka upp, sänk värmen och låt småputtra i några minuter, låt sedan svalna.
  2. Del 2: Vispa ihop smör + socker pösigt. Tillsätt sedan äggen, en och en (rör ihop smeten mellan gångerna). Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Vänd sedan ner de torra ingredienserna, växelvis med chokladmjölken (del 1) i smeten.
  3. Mjöla (eller använd ströbröd ifall det önskas) en rund form (22 i diameter för en trelagerskaka)
  4. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ungefär 40 min.
  5. Låt kakan svalna HELT innan man delar inte den i tre delar, för att sedan smeta på buttercream.

 

 

Chocolate Buttercream icing

 

Detta är inte ett komplett recept jag har hittat någonstans, detta höftade jag.

Men på ett ungefär:

 

500 g rumsvarmt smör

1 ½ pkt florsocker (kan behövas mer)

200 g choklad (mörk eller ljus, jag använde ljus)

2 droppar vaniljarom

En skvätt grädde

 

  1. Vispa smöret pösigt och ”lent”
  2. Rör ner florsockret, lite i taget tills du fått en bra smak (sött men inte för smörigt).
  3. Smält choklade och vänd ner, tillsätt vaniljen och grädde om icingen behöver bli lite lenare i konsistensen.

 

Fördela jämnt på tårtan, det finns jättemånga tips på youtube hur man får en fin icing på tårtor. Annars kan du göra som jag, täck tårtan med marsipan och dekorera bäst du vill! Jag dekorerade med en fondant-rosett och lite krusiduller!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0